Kielce
Budowa obwodnicy Morawicy – zmiany organizacji ruchu

Postępują prace na budowie drugiego odcinka obwodnicy Morawicy w ciągu drogi krajowej nr 73. Mimo trwającej do połowy marca przerwy zimowej na budowach, wykonawca inwestycji kontynuuje te roboty, na które pozwalają warunki pogodowe. Wprowadzone zostały także pierwsze zmiany organizacji ruchu.
W związku z budową wiaduktu w ciągu DK73 zamknięty został fragment ulicy Długiej w Morawicy. Oznakowany objazd poprowadzony jest DK73 i drogami lokalnymi (ulice Leśna i Dwór). Zabezpieczono także przejście dla pieszych wzdłuż zamkniętego odcinka. Organizacja ruchu obowiązywać będzie przez około pół roku, ponieważ w śladzie obecnej ulicy Długiej, której przebieg zostanie skorygowany, budowana będzie podpora wiaduktu. W przyszłości tą ulicą bezpiecznie i bezkolizyjnie przejedziemy pod wiaduktem czyli pod dwujezdniową DK73.
Roboty budowlane na drugim odcinku obwodnicy Morawicy rozpoczęły się w ub. roku. Do tej pory wykonawca przeprowadził wycinki drzew i krzewów. Z trzech czwartych odcinka zdjęty został humus, w 80 proc. wykonano podmiany gruntów. Kolejnym etapem robót ziemnych będzie budowa nasypów.
Kontynuowane są także roboty branżowe i mostowe. W ramach inwestycji budowane są dwie estakady, w tym ta prawie półkilometrowa, najdłuższa na sieci dróg krajowych w województwie świętokrzyskim. W lokalizacji podpór obiektów zakończyły się roboty palowe, trwa natomiast zbrojenie i betonowanie fundamentów. Most nad ciekiem wodnym w Łabędziowie to pierwszy obiekt na którym zamontowano belki ustroju nośnego. Dwa mniejsze mosty w śladzie dróg dojazdowych też mają ustroje nośne. Montowane są także elementy konstrukcji z blachy falistej na ścianach bocznych podziemnego przejścia dla pieszych.
Obwodnica jest realizowana w systemie Projektuj i buduj w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Trasa o długości ok. 4,4 km pobiegnie nowym śladem i będzie przedłużeniem przebudowanego wcześniej odcinka DK73, czyli I etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawickiej. W II etapie powstanie również dwujezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), która ominie od wschodu obie miejscowości. Na włączeniach odcinka do obecnej DK73 wybudowane będą ronda. Zgodnie z decyzją środowiskową w ramach inwestycji zrealizowanych zostanie kilka obiektów inżynierskich. Zbudujemy półkilometrową estakadę nad Czarną Nidą z funkcją przejścia dla zwierząt. Druga estakada, nieco krótsza, licząca ok. 350 metrów, także z funkcją przejścia dla zwierząt dużych, powstanie nad rzeką Morawka. Ponadto wybudowany zostanie most nad potokiem Łabędziów z funkcją przejścia dla zwierząt, wiadukt nad drogą powiatową w Łabędziowie i podziemne przejście dla pieszych.
Pierwszy, ponad czterokilometrowy, odcinek obwodnicy w ciągu DK73 dostępny jest od 2022 r. Docelowo, po zrealizowaniu drugiego etapu inwestycji, obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8,5 km długości. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem podmiejskim i tranzytowym odcinku DK73 łączącym Kielce, Busko-Zdrój i Tarnów. Znacznie skróci się czas przejazdu tranzytem, a także czas dojazdu do stolicy województwa świętokrzyskiego z podkieleckich miejscowości. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu życia mieszkańców gminy Morawica.
Źródło: GDDKiA Kielce

