Obserwuj nas na

Kielce

Co dalej ze świętokrzyską koleją? W planach pociągi regionalne do Rzeszowa, Łodzi, Tarnobrzega

Dodano

Co dalej ze świętokrzyską koleją? W planach pociągi regionalne do Rzeszowa, Łodzi, Tarnobrzega

Województwo świętokrzyskie opublikowało wstępne ogłoszenie o zamiarze podpisania dziesięcioletniej umowy na przewozy kolejowe – informuje Rynek Kolejowy. Samorząd wojewódzki ma ambitne plany, które uwzględniają możliwość znaczącej rozbudowy istniejącej sieci pociągów regionalnych, m.in. o pociągi do Rzeszowa/Stalowej Woli, Łodzi/Końskich, czy też do Tarnobrzega (przez Staszów).

Ogłoszenie o zamiarze bezprzetargowego powierzenia przewozów pojawiło się w biuletynie unijnym. Chodzi o realizację przewozów regionalnych na terenie województwa na okres 10 lat, począwszy od 13 grudnia 2020 roku. Nie podano nazwy przewoźnika, ale – jak pisze prasa branżowa – w domyśle są to nadal Przewozy Regionalne.

Przedmiotem zamówienia jest realizacja połączeń pasażerskich zgodnie z ustalonym rozkładem na podanych liniach komunikacyjnych:

  • Kielce – Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec Świętokrzyski – Sandomierz – (granica województwa) – Rzeszów/Stalowa Wola;
  • Kielce – Sędziszów – (granica województwa) – Kraków/Katowice;
  • Kielce – Włoszczowa – (granica województwa) – Częstochowa/Katowice;
  • Kielce – Sitkówka-Nowiny – Busko-Zdrój.

Przewozy do stacji położonych poza terenem województwa będą zależne od zawarcia stosownego porozumienia lub dokonania ustaleń z właściwym województwem.

Warto zwrócić uwagę na pierwszy zapis, uwzględniający możliwość wydłużenia do Sandomierza do Rzeszowa lub Stalowej Woli (taka relacja obowiązywała do zawieszenia ruchu regularnego lata temu). Nie jest jasne, czy pociągi do Sandomierza i Buska nadal będą mieć charakter sezonowy, czy będą figurowały w rozkładzie na stałe.

{loadmodule mod_banners,Reklama}

Szansa na drugie życie zapomnianych tras?

To jednak nie koniec. Województwo w ogłoszeniu dodaje, że w przypadku podjęcia przez samorząd decyzji o poszerzeniu siatki połączeń lokalnych, przewoźnik zobowiązany będzie do wykonywania przewozów pasażerskich na innych liniach, w szczególności:

  • Skarżysko-Kamienna – Końskie – (granica województwa) – Łódź;
  • Kielce – Skarżysko-Kamienna – (granica województwa) – Warszawa;
  • Kielce – Staszów – (granica województwa) – Tarnobrzeg.

Postulaty o przywrócenie tego typu połączeń okresowo pojawiają się w dyskusjach internetowych, jednak realizacja ambitnych planów może się okazać problematyczna. Świętokrzyskie Przewozy Regionalne nie dysponują obecnie taborem spalinowym umożliwiającym realizację połączenia do Łodzi (brak elektryfikacji linii); reaktywacja połączenia Kielce – Staszów – Tarnobrzeg zależy od remontu linii nr 70 Włoszczowice – Chmielów. Ponadto, potencjalne wydłużenie relacji do sąsiednich województw wymagać będzie podpisania porozumienia. Warto zauważyć, że samorząd rozważa przedłużenie połączeń nawet do stolic województw, a możliwe dofinansowanie z funduszu połączeń regionalnych obowiązuje jedynie na odległość 30 kilometrów od ich granicy.

Ogłoszenie o zamiarze powierzenia przewozów województwo ogłosiło tuż przed wejściem w życie tzw. IV pakietu kolejowego, który wymaga rozpisywania przetargów na przewozy regionalne. Podobnie formalności ominęło województwo lubuskie oraz kujawsko-pomorskie.

WS inf. Rynek Kolejowy

Copyright © 2022 Spotted: Media