Obserwuj nas na

Kielce

Droga ekspresowa S74 to kluczowa inwestycja dla Kielc i województwa świętokrzyskiego

Avatar photo

Dodano

Zdjęcie: Tomasz Ciok

Rozpoczęcie budowy odcinka drogi ekspresowej S74 od węzła Kielce Zachód do węzła Kielce Bocianek planowane jest w tym roku po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą wydaje Wojewoda Świętokrzyski. To kluczowa inwestycja dla miasta, województwa i połączeń międzyregionalnych.

Nowy odcinek S74, o długości 5 km, połączy zbudowane wcześniej węzły: Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 oraz Kielce Bocianek, wybudowany w ramach ekspresowej S74 Kielce – Cedzyna. Trasa nie tylko ułatwi wjazd do Kielc z łączącej Warszawę i Kraków S7, ale także zepnie w całość dwa odcinki S74 – budowany obecnie Mniów – Kielce Zachód z już funkcjonującym (częściowo miejskim) odcinkiem od Kielc do Cedzyny. Trasa ułatwi mieszkańcom Kielc dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim.  Mieszkańcom regionu świętokrzyskiego i podkieleckich gmin zapewni komfortowy wjazd do stolicy województwa, a zmotoryzowanym ze wszystkich obszarów skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi w mieście. Mieszkańcy Kielc będą mieli na terenie miasta nowe, bezpieczne chodniki i ścieżki rowerowe, również na tych odcinkach, na których brakowało takich rozwiązań. Dla pieszych i rowerzystów zaprojektowaliśmy bezpieczne ciągi wzdłuż całej inwestycji.

Po zakończeniu inwestycji, przejazd pomiędzy węzłem Kielce Zachód na S7/S74 a węzłem Bocianek na S74 zajmie zaledwie trzy minuty. Dziś, m.in. ze względu na duże korki, trwa to aż dziesięciokrotnie dłużej. Z ekspresowej trasy skorzystają zarówno kielczanie, jak i mieszkańcy podkieleckich miejscowości pracujący i uczący się w mieście. Ruch lokalny obsługiwać będą nowe ulice po obu stronach drogi ekspresowej. Włączymy się z nich w obecne ulice miejskie, zjeżdżając w miejscu dotychczasowych skrzyżowań. Nowa droga nie naruszy istniejącej tkanki miejskiej. Powstaje w zarezerwowanym dla niej korytarzu, w śladzie istniejącej DK74, na przeważającej długości sąsiadującym z terenami bez zabudowy typowo osiedlowej. Tam, gdzie zaczynają się budynki mieszkalne, ekspresowa trasa wprowadzona zostanie w tunel, a zajętość terenu pod inwestycję na tym odcinku będzie zminimalizowana.

Likwidując „wąskie gardło”, jakim obecnie jest przejazd przez miasto i oddzielając ruch tranzytowy od lokalnego, inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa oraz komfortu wszystkich użytkowników trasy. W szczególności będą to piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej, którzy zyskają specjalnie dla nich zaprojektowaną infrastrukturę.

W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe (Kielce Herby i Kielce Skrzetle) oraz dwa tunele. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad krótszym tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 dla upłynnienia ruchu w obrębie węzła Kielce Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka S74 wybudowane zostaną ciągi rowerowe o łącznej długości ok. 10 km i chodniki o długości ok. 13 km, także na odcinkach aktualnie pozbawionych chodników i ścieżek rowerowych.

Zachowane będą wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjnie. Nowoczesne rozwiązania zastosowane na trasie, tj. węzły, wiadukty, ronda i tunele, zapewnią większe bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi i płynność ruchu. Trasa usprawni komunikację na kierunku wschód – zachód poprzez przeprowadzenie ruchu tranzytowanego w wykopie i w tunelach. Ruch lokalny pozostanie na obecnym poziomie. Nowa droga znacznie lepiej zintegruje północne i południowe dzielnice miasta niż obecny, zakorkowany ciąg ulic, który można przeciąć tylko w wyznaczonych miejscach. Jednocześnie ruch pieszy i rowerowy poprowadzony zostanie bez styku z ruchem tranzytowym. Zyskają też pasażerowie komunikacji miejskiej, ponieważ nowe ulice wzdłuż drogi ekspresowej będą wyposażone w zatoki autobusowe, tam, gdzie zachodzi taka potrzeba także po obu ich stronach.

Rozwiązania w obrębie trasy były wielokrotnie konsultowane i uzgadniane z miastem, miejskimi instytucjami i mieszańcami Kielc. Wynikiem dialogu były liczne zmiany na etapie dokumentacji projektowej oraz materiałów do wniosku o decyzję środowiskową. GDDKiA uzyskała prawomocną i ostateczną decyzję środowiskową, w której zostaliśmy zobowiązani m.in. do nasadzenia takiej samej liczby drzew, jaka podlegać będzie wycince w czasie budowy, bez względu na to, w jakim stanie obecnie znajduje się roślinność. Decyzja środowiskowa, a także uchwalony przez Radę Miasta „Program ochrony środowiska przed hałasem”, zobowiązują GDDKiA do poprawy klimatu akustycznego w ciągu ulic Łódzkiej i Jesionowej, o co wielokrotnie zwracali się także sami mieszkańcy. Gdyby S74 nie była realizowana, obowiązek ustawienia ekranów musiałoby przejąć miasto. Upłynnienie ruchu to także mniejsza emisja spalin.

Projekt drogi opracowany został zgodnie z wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska decyzją środowiskową, która jest prawomocna i ostateczna. Złożenie wniosku o decyzję poprzedziły konsultacje społeczne przeprowadzone po opracowaniu pierwszych wariantów trasy oraz liczne konsultacje z miastem Kielce i instytucjami miejskimi.

Wyniki tych uzgodnień zostały uwzględnione we wniosku o decyzję środowiskową. Zostały one przedstawione na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, z której to protokół został zatwierdzony również przez miasto Kielce. To procedura obowiązująca w przypadku każdej, dużej inwestycji drogowej.

Wynikiem konsultacji społecznych, w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców, była m.in. rezygnacja z proponowanej w jednym z wariantów estakady wzdłuż ulicy Jesionowej na rzecz przeprowadzenia drogi ekspresowej w wykopie. Ten odcinek stanowi ok. 10 proc. trasy i sąsiaduje z zabudową osiedlową, dlatego GDDKiA w odpowiedzi na potrzeby miasta dodatkowo ograniczyła zajętość terenu pod inwestycję i zaprojektowała prawie półkilometrowy tunel na tym fragmencie.

Zmiany w projekcie wprowadzone zostały także w 2024 r., w odpowiedzi na nowe uwagi miasta i mieszkańców odnośnie komunikacji lokalnej. Dotyczyły one m.in. doprojektowania trzech odcinków ścieżek rowerowych wzdłuż ul. Jesionowej, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Klonową, zjazdu na ul. Jesionową od strony wieżowców Plaza, nowej lokalizacji przejścia dla pieszych przez Aleję Solidarności (DK73) oraz poszerzenia fragmentu drogi dojazdowej wzdłuż ul. Łódzkiej.

W listopadzie 2024 r. spotkaliśmy się z przedstawicielami zarządów wspólnot mieszkaniowych, aby omówić usytuowanie ekranów akustycznych między ulicami Klonową a Warszawską. Umiejscowienie i obowiązek ustawienia ekranów wynika z zapisów decyzji środowiskowej oraz przyjętego uchwałą przez Radę Miasta Kielce „Programu ochrony środowiska przed hałasem”. Uchwała zobowiązuje miasto do zmniejszenia uciążliwości związanych z hałasem na ulicach Łódzkiej i Jesionowej (budowa ekranów, zwiększenie płynności ruchu) z zaznaczeniem, że poprawę klimatu akustycznego zapewni inwestycja GDDKiA. Zapisy uwzględnione zostały także w uchwale Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego dotyczącej „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla obszaru województwa świętokrzyskiego”.

Zgodnie prawem, w miastach takich jak Kielce – czyli „prezydenckich”, na prawach powiatu – GDDKiA ze środków budżetu państwa może wybudować tylko drogę ekspresową. Całkowity koszt tej inwestycji, realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, to ok. 1 mld zł. Taka kwota, z możliwością unijnego dofinasowania, przeznaczona została na kompleksowe zapewnienie komunikacji wschód – zachód w obrębie stolicy województwa świętokrzyskiego. Koszty wybudowania drogi niższej klasy ponosiłby zgodnie z obowiązującymi przepisami samorząd.

Budowa S74 przez Kielce nie wyklucza innych rozwiązań komunikacyjnych. W przypadku uzyskania możliwości realizacji np. wschodniej obwodnicy, miastu pozostanie wygodne, szybkie i bezpieczne połączenie między wschodnimi a zachodnimi dzielnicami. Generalny Pomiar Ruchu 2020/2021 wykazał, że drogą krajową nr 74 przejeżdża przez Kielce dziennie 34 tysiące pojazdów – to rekordowe natężenie ruchu w skali województwa świętokrzyskiego. Analizy pokazują, że ok. 80 proc. użytkowników chce wjechać do Kielc, czyli nie skorzysta z innego rozwiązania. Do budowy S74 przez Kielce dostosowany jest już węzeł Kielce Zachód wybudowany w ramach S7, jak i dalszy odcinek S74 Kielce – Cedzyna. Przejście przez Kielce stanowić będzie ich naturalne połącznie i zastąpi obecne zakorkowane, wąskie gardło (jednojezdniową, zniszczoną ulicę Łódzką, na którą tymczasowo wjeżdżamy z łącznic węzła Kielce Zachód i obecnej DK74 od Mniowa). Przejście przez Kielce wejdzie w skład realizowanego obecnie ponad stukilometrowego ciągu S74 od granicy z województwem łódzkim do Opatowa, a w przyszłości będzie częścią trasy prowadzącej przez Tarnobrzeg do drogi ekspresowej S19 łączącej Lublin i Rzeszów.

W grudniu 2024 r. rozpoczęła się budowa S74 Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód. Obecnie realizujemy sześć odcinków S74, od granicy z woj. łódzkim do Opatowa, o łącznej długości ok. 105 km.

Umowę na realizację odcinka drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce podpisaliśmy w 2023 r. Inwestycja powstaje w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca inwestycji opracował projekt budowlany i w 2024 r. złożył do Wojewody Świętokrzyskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wydanie decyzji pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych, a także na rozpoczęcie procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę. W styczniu br. Wojewoda Świętokrzyski poinformował o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji ZRID, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach rozpoczął obligatoryjną ponowną ocenę oddziaływania inwestycji na środowisko.

Źródło: GDDKiA Kielce

Continue Reading
Reklama

Dodaj komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.