Obserwuj nas na

Jędrzejów

Przetarg na modernizację linii kolejowej w Jędrzejowie i Sędziszowie

Avatar photo

Dodano

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację 35 km linii kolejowej nr 8 między Sędziszowem, Jędrzejowem a Miąsową – poinformowała w środę spółka PKP PLK. Do końca miesiąca mają się również zakończyć prace na linii nr 70 do Połańca.

W województwie świętokrzyskim trwa modernizacja dwóch odcinków sieci kolejowej. Do końca października powinny zakończyć się prace na linii nr 70 łączącej Włoszczowice i Chmielów, którą pociągi towarowe docierają do Elektrowni Połaniec. Spółka ogłosiła także przetarg na modernizację kolejnego odcinka linii nr 8 Kielce – Kraków. Inwestycja ma obejmować fragment Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa o długości blisko 35 km. Wymienionych zostanie 90 km torów i sieć trakcyjna, a w ramach inwestycji powstanie 29 obiektów inżynieryjnych, w tym 10 mostów i 5 wiaduktów.

Przebudowanych zostanie również 15 przejazdów kolejowo-drogowych. W Sędziszowie powstanie nowe skrzyżowanie bezkolizyjne. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły osiągać prędkość do 140 km/h, a towarowe do 120 km/h. Projekt zakłada również powstanie m.in. dodatkowych miejsc do mijania składów i nowego systemu sterowania ruchem co – jak zaznaczono w komunikacie – ma zwiększyć przepustowość linii i skrócić czas przejazdu między Kielcami a Krakowem.

Dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK, Mateusz Wanat, cytowany w komunikacie prasowym, podkreślił, że linia nr 8 to najważniejsza inwestycja kolejowa w województwie. Modernizacja ma poprawić komfort podróżnych i ułatwić dostęp do transportu kolejowego w wielu miejscowościach regionu.

Prace obejmą także modernizację stacji i przystanków: w Sędziszowie, Jędrzejowie, Miąsowej, Skroniowie, Potoku i Krzęcicach. Wszystkie obiekty będą przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W Jędrzejowie i Miąsowej powstaną windy przy nowych przejściach podziemnych, a w Sędziszowie – kładka dla pieszych. Perony zostaną wyposażone w nowoczesne systemy informacji pasażerskiej.

Wykonawca prac będzie miał trzy lata na realizację inwestycji w terenie. Całość ma być gotowa do 2030 roku. Linia kolejowa nr 8 jest już modernizowana we fragmentach w Kozłowie i Klimontowie, a w maju podpisano umowę na modernizację torów na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Dla środkowego fragmentu tej trasy, obejmującego stację kolejową Kielce Główne, przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu na opracowanie projektu.

Długoterminowe finansowanie projektu ma zapewniać umowa kredytowa w Europejskim Banku Inwestycyjnym, która umożliwi wsparcie do kwoty 450 mln euro.

Równolegle PLK prowadzą prace na linii kolejowej nr 70, będącej szlakiem transportowym dla Elektrowni Połaniec. Roboty obejmują odcinek Raczyce – Grzybów – Staszów o długości 13,5 km.

Jak wskazano w komunikacie spółki, wzmocniono tam nawierzchnię torów, oczyszczono podtorze i wykonano prace przy wiaduktach. Inwestycja o wartości ponad 38 mln zł ma na celu poprawę stanu technicznego linii i zwiększenie prędkości przejazdu pociągów z 60 do 100 km/h. Dzięki modernizacji ma poprawić się bezpieczeństwo i przepustowość zaopatrującej elektrownie w Połańcu.

Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach, Grzegorz Łukasik, cytowany w komunikacie prasowym, zaznaczył, że w kolejnych latach planowana jest modernizacja peronów na stacjach przy tej linii, co pozwoli na przywrócenie regularnych połączeń pasażerskich m.in. do Grzybowa i Staszowa.

Roboty na linii nr 70 rozpoczęły się w marcu i potrwają do końca października. Prace prowadzone są z zachowaniem ruchu pociągów. (PAP)

wdz/ malk/

Continue Reading
Reklama

Dodaj komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *