Opatów
Uwaga na oszustów podszywających się pod znajomych – nowa metoda „na konkurs IKEA”

Policjanci ponownie ostrzegają przed coraz bardziej wyrafinowanymi metodami działania oszustów, którzy tym razem wykorzystują fikcyjne konkursy, by wyłudzać dane osobowe i środki finansowe. Ofiary są wciągane w oszustwo za pośrednictwem portali społecznościowych, gdzie przestępcy podszywają się pod ich znajomych. W efekcie użytkownicy tracą dostęp do swoich kont, a także narażają się na potencjalne straty finansowe.
Jak działa metoda „na konkurs IKEA”?
We wtorek po południu do Komendy Powiatowej Policji w Opatowie zgłosiły się dwie mieszkanki powiatu, które padły ofiarą oszustwa. Zarówno 47-latka, jak i 49-latka otrzymały wiadomości na komunikatory od osób podszywających się pod ich znajomych. Fałszywi znajomi twierdzili, że biorą udział w konkursie organizowanym przez IKEA i potrzebują pomocy w zdobyciu głosów, aby wygrać nagrodę, którą rzekomo mieliby podzielić się z „pomocnikiem”.
W trakcie rozmowy ofiary zostały poproszone o podanie swojego numeru telefonu, a następnie o przekazanie kodu weryfikacyjnego, który pojawił się na ich urządzeniach. Kod ten służył jednak oszustom do przełamania zabezpieczeń i przejęcia kont ofiar na portalu społecznościowym.
Mechanizm wyłudzania pieniędzy
Po przejęciu kont oszuści wysyłają wiadomości do kolejnych osób, informując je o rzekomej wygranej w konkursie. Aby otrzymać nagrodę, „laureaci” są proszeni o przesłanie kodu BLIK lub danych karty płatniczej. Przestępcy wykorzystują te dane do natychmiastowych płatności, które są bardzo trudne do cofnięcia.
Szczęście w nieszczęściu
W przypadku dwóch mieszkanek powiatu opatowskiego, oszustom udało się przejąć jedynie ich konta na portalu społecznościowym – kobiety nie odnotowały strat na swoich kontach bankowych. Niemniej jednak strata danych do kont to poważny problem, który może posłużyć oszustom do dalszego wyłudzania informacji i pieniędzy od kolejnych osób.
Policja apeluje o ostrożność
Funkcjonariusze przypominają, aby każdorazowo weryfikować tożsamość rozmówców proszących o dane osobowe, kody weryfikacyjne, kody BLIK czy inne poufne informacje. Nigdy nie należy podawać takich danych osobom, których tożsamości nie jesteśmy w stanie potwierdzić.