Obserwuj nas na

Sandomierz

Pierwsze elementy nowej konstrukcji mostu zamontowane

Dodano

W listopadzie rozpoczął się montaż nowej konstrukcji stalowej przebudowywanego mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Jako pierwsze zamontowane zostały na podporze przy użyciu dźwigu, a następnie zespolone zostały dwa 40-tonowe elementy tworzące tzw. segment startowy.

Zaprojektowane elementy stalowej konstrukcji mostu w Sandomierzu produkowane są już od kilkunastu tygodni w wytwórni wykonawcy. Technologia montażu przewiduje ich scalanie częściowo w wytwórni, częściowo na placu budowy, a następnie na podporach. Do tej pory na jednej z podpór zamontowane zostały elementy stalowej konstrukcji skrzynkowej o łącznej wadze ok. 175 ton. Kolejne części o łącznej wadze 130 ton przygotowane są już do montażu na placu budowy. Stalowe elementy transportowane są na podpory z pomocą dźwigu, który maksymalnie może podnieść 250 ton. Po przetransportowaniu na podporę element mostu łączony jest z poprzednim. Dopiero po ich scaleniu, przy użyciu dźwigu, dostarczany jest kolejny.

W czerwcu br. zakończyła się rozbiórka starej konstrukcji mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Wszystkie stalowe elementy, które zdemontowano, ważyły prawie 2,5 tysiąca ton. Jednocześnie wzmocnione zostały fundamenty czterech istniejących podpór, na których nadbudowano oczepy, aby dostosować je do nowej konstrukcji. Rozpoczęto także przebudowę przyczółków i produkcję stalowych elementów nowej konstrukcji. Większość z nich montowana będzie z pomocą dźwigów bezpośrednio na istniejących wzmocnionych podporach i wykonanych na potrzeby robót podporach pomocniczych, a następnie zespalana. Elementy części ustroju nośnego znajdującej się nad nurtem rzeki będą stopniowo nasuwane. Montaż konstrukcji może potrwać do połowy przyszłego roku

Inwestycja polegająca na rozbudowie mostu w Sandomierzu realizowana jest w systemie projektuj i buduj od 2021 roku. Zgodnie z projektem rozebrana została stara kratownicowa konstrukcja mostu z 1953 roku. Wybudowano nowy gazociąg pod dnem rzeki. Wzmocniono także istniejące podpory pod nową konstrukcję. Będzie ona wizualnie zbliżona do tej, jaką posiada usytuowany równolegle most wybudowany w 2011 roku. Nowy obiekt o długości ok. 460 m włączony zostanie do układu komunikacyjnego miasta. Docelowo sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77 komunikującej woj. świętokrzyskie z Podkarpaciem będzie dwujezdniowa. W takim celu w 2011 roku wybudowany został nowy most, biegnący równolegle do starego obiektu. 70-letni most został wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny w 2013 roku, od tej pory ruch pojazdów odbywa się usytuowanym obok, równoległym obiektem w obu kierunkach. Z dwóch mostów korzystać będziemy ponownie za kilkanaście miesięcy.

Źródło: GDDKiA Kielce

Continue Reading
Reklama

Dodaj komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.